Speelveld-analyse
August 8, 2024
Naast het CrowdStrike-incident stond afgelopen maand in het teken van een mogelijk baanbrekende zoektechnologie, verschuivingen in het investeringslandschap en waarschuwingen voor AI-incidenten. LDJ Tech PR zet de meest opvallende ontwikkelingen op een rij.
SearchGPT
OpenAI zet de aanval in op de zoekmarkt. Met het platform SearchGPT belooft OpenAI je sneller en eenvoudiger aan relevante informatie te helpen.
De timing van de lancering is opmerkelijk. AI-gestuurde zoektools liggen onder vuur vanwege problemen met plagiaat en onnauwkeurigheden. Google's AI Overviews suggereerde ooit om lijm op een pizza te doen. Arc Search van The Browser Company maakte een journalist wijs dat afgesneden tenen zouden aangroeien. AI-zoekmachine Genspark gaf zelfs aanbevelingen voor wapens om iemand te doden. Perplexity werd beschuldigd van het stelen van nieuwsartikelen zonder bronvermelding.
OpenAI lijkt hieruit lering te hebben getrokken en nadrukkelijker in te zetten op transparantie en bronvermelding. Daarnaast werkt het bedrijf samen met uitgevers om de zoekervaring te ontwerpen en verbeteren, én wil het website-eigenaren controle geven over hoe hun content in zoekresultaten verschijnt.
Voor bedrijven biedt de komst van SearchGPT kansen om hun online vindbaarheid te optimaliseren. Traditionele SEO wordt waarschijnlijk minder relevant.
Investeringslandschap in beweging
Het Nederlandse investeringsklimaat voor tech is onderhevig aan veranderingen. Buitenlandse investeerders winnen terrein, vooral in sectoren als agrifood en biocirculariteit. Mustafa Torun van Invest-NL constateert in MT/Sprout: "Buitenlands kapitaal nestelt zich steeds vaker in deze netwerken. Zo spreiden ze namelijk zelf ook hun risico's."
We zien de investeringen in Nederlandse startups overigens iets afnemen in het afgelopen kwartaal. Volgens het Financieele Dagblad zet de enorme groei van het eerste kwartaal van 2024 niet door. De interesse in klimaattechnologie groeit wel verder onder de investeerders.
Talpa omarmt AI in creatief proces
De media-industrie blijft niet achter. Talpa Network toont hoe AI het creatieve proces verrijkt. Met een adoptiegraad van 50-70% onder medewerkers zet het bedrijf in op interne AI-opleidingen en experimenteren. Deze aanpak leidt niet alleen tot kostenbesparingen maar ook tot nieuwe creatieve mogelijkheden.
Waakzaamheid geboden bij AI-gebruik
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwt dat de Nederlandse samenleving zich moet voorbereiden op AI-gerelateerde incidenten, zo stelt de NOS. AP roept op tot verhoogde waakzaamheid bij het gebruik van AI. Met het toenemende gebruik stijgt immers het risico op misbruik.
Een markant voorbeeld was een oplichting in Azië, waarbij een medewerker een mail kreeg om 23 miljoen euro over te maken. Dit vertrouwde de medewerker niet, maar na een online vergadering met collega’s deed hij dit toch. Wat bleek: in de online vergadering waren collega’s, inclusief financiële topman, met behulp van deepfake nagemaakt.
LDJ Techredactie
Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.
Meld je aan bij LDJ Techwatch