Online Marketing
September 7, 2023
Niets is zo veranderlijk als social media. Denk aan Twitter dat nu ineens X heet. Of Threads, dat in juli dit jaar één van snelst groeiende sociale netwerken ooit was. Dit maakt het lastig voor bedrijven om de voor hen relevante doelgroepen in kaart te brengen, laat staan om een effectieve online marketingstrategie neer te zetten. Onze online marketingspecialist legt uit hoe je dat aanpakt.
B2B social targeting
Veel bedrijven hebben moeite om goede resultaten te behalen met hun onlinestrategie. Moeten ze meer adverteren, hun website optimaliseren of andere social-kanalen aanboren? Helaas is er geen eenduidig antwoord mogelijk. Verder zijn er talloze methodes en kanalen om het gewenste doel te bereiken. De grote uitdaging zit in het vinden van de juiste mix. Alles begintwat mij betreft met de vraag: wat wil je precies bereiken? En vervolgens moetje op zoek naar je doelgroepen en je strategie vormgeven op basis van huninformatiebehoefte. Dat is helaas makkelijker gezegd dan gedaan…
Vermijd inside-out denken
Waar de meeste bedrijven de fout mee ingaan is door inside-out te denken. Ze denken vooral vanuit hun eigen merk, het topproduct dat ze verkopen en hoe ze dat zoveel mogelijk onder de aandacht kunnen brengen. Dat is hun eerste fout: want potentiële klanten zijn niet per se op zoek naar jouw bedrijf of product. Ze zoeken een oplossing voor een probleem, ze willen innoveren, efficiënter werken, noem maar op. Je zult dus anders moeten gaan denken, namelijk vanuit je doelgroepen. Waar hebben zij behoefte aan en hoe kan jij ze als merk daarbij helpen?
Sociale netwerken in kaart brengen
De volgende uitdaging is welke sociale netwerken je als organisatie gebruikt. Ook hierin moet je keuzes maken. Het heeft geen zin om accounts aan te maken op alle mogelijke netwerken zonder dat er een duidelijke strategie achter zit. Je moet eerst achterhalen op welke kanalen jouw doelgroepen zich bevinden. Is het een C-level doelgroep die primair op LinkedIn te vinden is?
Zijn het wellicht managers die zowel voor werk als privé op Facebook en Instagram actief zijn? Of zijn het open source developers die vooral op Mastodon of Reddit zitten? Met deadvertentietools van sociale netwerken als LinkedIn, X/Twitter en Facebook kan je een vrij goed beeld krijgen van je potentiële doelgroepen. Ook zijn er gespecialiseerde online diensten als Sparktoro waarmee je dat platformonafhankelijk kan doen.
De meeste bedrijven begaan de fout door inside-out te denken.
Content versus adverteren
Als je eenmaal weet waar je doelgroepen zich bevinden, kan je gaan bepalen of je vooral wilt focussen op content delen en interactie met je doelgroep, of je wilt adverteren, of een mix van beide. Ook dit is afhankelijk van je doelstellingen, en uiteraard je budget. LinkedIn is bijvoorbeeld een heel krachtig platform om zakelijke doelgroepen te bereiken, maar het is helaas ook vrij duur.
Facebook is wat dat betreft betaalbaarder en heeft als bijkomend voordeel dat je ook op andere Meta-diensten als Instagram (en later wellicht ook Threads) kunt adverteren. Twitter was voorheen ook erg populair voor adverteerders, maar sinds Elon Musk het bedrijf overnam en tot X doopte zijn de adverteerders (en veel gebruikers van het platform) massaal opgestapt.
Los van het platform en de gekozen strategie is creativiteit en diepgaande kennis van je doelgroep cruciaal, zowel voor het organisch delen van content als vooradvertenties. Alleen dan kan je de juiste aansluiting vinden met je doelgroep.
Waar gaat het heen?
Het is lastig te zeggen of een nieuw platform als Threads ‘the next best thing’ gaat worden voor online marketing. Ook is onduidelijk wat de toekomst is van X, dat volgens Musk langzaam wordt omgebouwd tot ‘the everything app’.
Volgens hem moet X een soort westerse tegenhanger worden van het Chinese WeChat, een sociaal netwerk en chatapp, die daarnaast ook gebruikt worden om geld naar anderen te sturen, te winkelen, leningen af te nemen, rekeningen te betalen, taxi’s te bestellen en nog veel meer. In potentie zijn zowel Threads als X dus interessant voor de toekomst, maar voor nu zou ik de meeste bedrijven adviseren om voor LinkedIn, Facebook of Instagram te gaan.
Uiteindelijk is online marketing niet iets dat je er wel even bij doet. In elk geval niet als je er concrete resultaten mee wilt boeken. Het vereist een zeer gerichte focus op je doelgroepen, een doordachte strategieën boven alles een aanpak die aansluit op jouw specifieke bedrijfsdoelstellingen.
Heb je hier vragen over? Stuur ons een bericht met je vraag, dan zullen we die zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
LDJ Techredactie
Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.
Meld je aan bij LDJ Techwatch