Mediarelaties
May 25, 2023
Elke dag zien we mediaoptredens op tv, in de krant en op internet. Politici, artiesten en woordvoerders van bedrijven; ze geven allemaal interviews. Soms gaat het goed, maar soms gaat het ook helemaal mis. In onze ervaring worden bij succesvolle mediaoptredens vaak technieken gebruikt die zeer waarschijnlijk afkomstig zijn uit een mediatraining. En als het misgaat, komt dat meestal door een gebrek aan voorbereiding. Reden genoeg om mediatraining heel serieus te nemen!
Mediatraining overbodig? Je reputatie staat op het spel!
Er wordt soms nogal laconiek gedaan over mediatraining. Denk aan woordvoerders die vinden dat “het wel goed komt” of die niet als een “gladgestreken robot” willen overkomen. Drukke woordvoerders die “wel even een interviewtje doen” via een krakende bluetooth-verbinding tijdens het autorijden. De vice-president sales die indruk denkt te maken op een journalist met een pure salespitch. Of woordvoerders die allerlei gevoelige informatie ‘off the record’ delen. Het zijn allemaal fouten die eenvoudig voorkomen kunnen worden door middel van een goede mediatraining. En je hoeft daardoor zeker niet in een ‘gladgestreken robot’ te veranderen. Je kunt nog steeds heel authentiek overkomen, een goede relatie opbouwen met journalisten, en toch op een goede manier jouw verhaal vertellen namens de organisatie die je vertegenwoordigt.
Mediatraining is boven alles een bewustwordingsproces.
Je reputatie staat op het spel
Is dat nou nodig, zo’n mediatraining? Daarop is maar één antwoord mogelijk: ja! Je reputatie staat immers op het spel. En de reputatie van je bedrijf. Dat klinkt dreigend, maar het is waar. Eén misser zal vee llanger aan je blijven kleven dan honderd goede optredens. Het is dus noodzakelijk om consequent te presteren. Je hoeft daarbij niet elke keer een tien te scoren. Dat is ook onmogelijk bij interactie tussen verschillende personen, en het is bovendien afhankelijk van de interviewer. Maar als je goed voorbereid bent op een gesprek en voor degene met wie je spreekt, kan je zeker voorkomen dat je een onvoldoende scoort.
Voorbereiding is het hele werk
Wat zijn de belangrijkste dingen die je leert tijdens een mediatraining? Ten eerste dat voorbereiding het hele werk is. Weet wat je wilt zeggen en ook wat je absoluut níet wilt zeggen. Daarnaast is het belangrijk om nooit voor anderen te praten. Niet voor klanten of voor anderen in de organisatie. En ook niet over concurrenten. Zeg ook nooit iets onvriendelijks over de concurrentie. Lieg nooit en zeg ook niets ‘off the record’, want tijdens een interview is alles wat ter sprake komt bruikbaar voor een journalist.
Bereid een antwoord voor op je “nachtmerrievraag”, dan raak je niet in paniek wanneer die gesteld wordt. En zorg dat je, zeker bij geschreven interviews, het eindresultaat vóór publicatie te zien krijgt. Dat kun je het beste doen door te vragen of je het mag nalezen op ‘feitelijke onjuistheden’.
Als je deze tips toepast zal je merken dat interviews veel beter verlopen. En het resultaat, een geschreven interview, video of misschien zelfs een live-optreden, zal daardoor veel beter zijn. Dat is goed voor jezelf en voor je organisatie, maar ook voor de journalist. Want die is ook gebaat bij een goed verhaal. Met een goede voorbereiding sluit het eindresultaat beter aan bij ieders verwachtingen.
Zoek iemand die je kan helpen!
Mediatraining is boven alles een bewustwordingsproces. Wat gebeurt er nou eigenlijk als twee mensen met elkaar praten? Welke invloed heb je als woordvoerder op een gesprek? Hoe krijg ik mijn verhaal en dat van mijn organisatie zo goed mogelijk naar buiten? Hoe kom ik zelf over en hoe landt mijn verhaal? Maar vooral: hoe bouw ik een goede en langdurige relatie op met de media?
Het is lastig om dat van binnenuit te evalueren en verbeteren. Het werkt daarom het beste om dit samen te doen met iemand die met een externe blik naar jou en je organisatie kijkt. Zoek daarom een partner die dit met jou kan doen. Oefen vooral veel verschillende interviewsituaties en experimenteer met gesprekstechnieken zodat je boven water krijgt wat je kracht is en wat je valkuilen zijn. Zo ben je als woordvoerder goed voorbereid en kan je vol vertrouwen en met veel energie met journalisten in gesprek.
Wiegert van Dijk
PR Strateeg en Mediatrainer
Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.
Meld je aan bij LDJ Techwatch