Artificial Intelligence
January 31, 2023
Zelden ontstond er zo snel een wereldwijde hype rond een technologie als ChatGPT. Binnen vijf dagen had deze chatbot al één miljoen gebruikers, iets waar Spotify nog 150 dagen over deed. Overal in het nieuws en op internet lezen we over de kansen en gevaren ervan. Tijd voor een reality-check voor ons vakgebied: is dit het einde van menselijke content-productie voor marketing en PR?
ChatGPT: slimme remix-machine of creatieve tool?
Heb je al eens geëxperimenteerd met ChatGPT van het bedrijf OpenAI? Dan weet je dat deze chatbot een soort Google-zoekmachine on steroids is die in normale taal opdrachten kan begrijpen en uitvoeren. Denk aan teksten schrijven, bestaande teksten vertalen of samenvatten, vragen beantwoorden, gesprekken voeren en zelfs programmeercode genereren. ChatGPT kan zeer indrukwekkende dingen en heeft eigenhandig de AI-hype in stroomversnellinggebracht. Maar hoe goed is de kwaliteit?
Large Language Model
ChatGPT is gebaseerd op GPT-3, een zogeheten Large Language Model (LLM),dat tot stand is gekomen door deep learning toe te passen op een enorme hoeveelheid tekst van het internet. De chatbot kan hierdoor zinnige dingen zeggen op basis van de 175 miljard parameters die dit taalmodel bevat. Het benoemt feiten, legt verbanden en reproduceert meningen en schrijfstijlen, allemaal op een zeer geloofwaardige manier. De vraag is echter: kan je dit ook daadwerkelijk een kunstmatig intelligent systeem noemen?
ChatGPT kan zeer indrukwekkende dingen en heeft eigenhandig de AI-hype in stroomversnelling gebracht.
Orakel of remix-machine
De vraag of ChatGPT een intelligent systeem is, zullen we direct beantwoorden: nee, dat is het zeker niet. Dit taalmodel kan vooral heel goed natuurlijke taal begrijpen en genereren. De resultaten zijn vaak inhoudelijk correct, maar het maakt ook genoeg fouten. Soms legt ChatGPT verkeerde verbanden of het zegt dingen die te kort door de bocht of onjuist zijn. Je kan het daarom het beste zien als met een kundige remix-machine voor informatie en teksten. Maar net als bij vertaaltools als Google Translate en Deepl moeten deze teksten daarna nog wel inhoudelijk en taalkundig door mensen gecontroleerd worden.
Menselijke creativiteit
ChatGPT is absoluut een bruikbare tool om snel ruwe teksten over specifieke onderwerpen mee te genereren. Maar het is zeker geen orakel dat uit zichzelf briljante teksten kan produceren. De kwaliteit is sterk afhankelijk van hoe goed en uitgebreid de instructie is. En daarnaast begrijpt dit taalmodel niet alle nuances van de menselijke taal. Net als bij computervertalingen kan je daarom zeggen dat ChatGPT een interessante nieuwe tool is in de virtuele gereedschapskist van marketing- en PR-professionals. Het helpt vooral om sneller tot resultaten te komen. Want in plaats van zelf met Google informatie op internet te zoeken en daarmee een tekst te schrijven, doet ChatGPT dit alles voor je op basis van een eenvoudige instructie. Maar hoe indrukwekkend dat ook is, ChatGPT is duidelijk nog geen vervanging voor menselijke kennis en creativiteit. Het remixt en reproduceert informatie van het internet in natuurlijke taal, maar de kwaliteit wordt nog altijd bepaald door menselijke instructie en controle.
AI-revolutie
AI-chatbots zijn tot bijzonder indrukwekkende dingen in staat. Toch staan we pas aan het begin van de AI-revolutie. ChatGPT is op dit moment razendpopulair, maar er komen steeds meer nieuwe AI-tools en diensten bij. En al deze tools worden de komende jaren steeds intelligenter en veelzijdiger. Artificial intelligence gaat ons in de nabije toekomst op steeds meer gebieden helpen bij het automatiseren en versnellen van onze werkzaamheden. Daarom is het noodzakelijk om je nu te verdiepen in het gebruik van dit soort tools. Anders loop je het risico dat je de AI-revolutie mist en links en rechts wordt ingehaald door je concurrentie.
Onno Louwen
Senior Content Specialist
Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.
Meld je aan bij LDJ Techwatch