CES 2024
January 26, 2024
“AI blijkt een sticker die op bijna elke product past.” Deze quote uit een NRC-reportage over CES 2024 in Las Vegas is treffend. AI is inmiddels een onvermijdelijk thema na een jaar waarin taalmaatjes als ChatGPT de markt bestormden – en voor altijd hervormden. De onvermijdelijke vraag: wanneer zet je AI in de spotlights van je productcommunicatie?
Wanneer zet je AI in de spotlights van je productcommunicatie?
ChatGPT heeft de hele industrie een tastbaar voorbeeld gegeven om naar AI te refereren. Daarmee legt het de ware potentie bloot van iedere AI-toepassing. En dat komt goed uit. AI was namelijk op de achtergrond al jarenlang verweven in producten en diensten. Nu is er opeens alle ruimte om deze technologische belofte toe te lichten.
Dit lijkt dan ook het perfecte moment om mee te liften op de hype. Als je geen AI in je product noemt, dan speel je niet meer mee. Sinaasappelsapfabrikant Tropicana speelt daar handig op in door 'AI’ juist uit het product te halen. CES 2024 lijkt de bevestigende oproep aan de markt om alles wat met AI te maken voorop te zetten in je communicatie.
Geef invulling aan de modeterm
Tegelijk zien we ook dat klakkeloos met technische termen strooien steeds minder goed werkt. Het is belangrijker dan ooit om te focussen op de toepassing en daar een verhaal op te bouwen. Het benoemen van functies is uit den boze.
Winnende bedrijven zorgen dat de doelgroep begrijpt over welk type AI het gaat en nemen zorgen over privacy weg. Maar bovenal laten deze bedrijven zien hoe het een tastbaar probleem bij een doelgroep oplost. AI is meer dan een leuke truc.
Richt daarom alle pijlen op de wereld waarin de huidige problemen bij de doelgroep (oude situatie) en de belofte van jouw merk (nieuwe situatie) samenkomen.
Het is belangrijker dan ooit om te focussen op de toepassing en daar een verhaal op te bouwen.
ChatGPT sterk als categorieduider, maar weinig onderscheidend
Daarbij is het handig om ChatGPT als categorieduider in te zetten. Dat wil zeggen dat je ChatGPT gebruikt om jouw toepassing te typeren, zoals je dat voorheen wellicht deed met Uber, Netflix of Booking. We zien dat dit goed werkt.
Maar we zien ook dat AI en ChatGPT inmiddels niet meer gezien worden als onderscheidende factor. Ondanks dat de term aanslaat en enthousiasme creëert transformeert de term ook langzaam in een hygiënefactor voor bedrijfsvoering. Zoals je een paar decennia geleden hoge ogen gooide met een website, terwijl dit nu een standaard is.
Daarom is het een absolute noodzaak om verder te zoeken naar wat jouw toepassing onderscheidend maakt.
Wat viel verder op tijdens CES 2024?
Ieder jaar gaat CES weer een stukje minder over tech en gadgets alleen. Industrieën als mobiliteit en groene energie zijn duidelijke voorbeelden van complete marktsegmenten die zich herpositioneren naar technologie. Ook dat is een trend die al langer speelt: Ieder toonaangevende speler transformeert in een techbedrijf – en iedere branche wordt een toepassing.
Doelgroep, duiding en techexpertise maken het verschil
Het is het belangrijker dan ooit om in productcommunicatie gevoel te krijgen voor de doelgroep en de juiste duiding vanuit de markt. Daarbij is de juiste techexpertise broodnodig om in dit speelveld tot krachtige communicatie te komen.
Mark van Gemeren
Senior PR Strateeg & Account Director
Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.
Meld je aan bij LDJ Techwatch