Uit de schijnwerpers

April 17, 2025

Emma Kloppert (The Green Times): “Als impactondernemer is het belangrijk om te realiseren dat duurzaamheid niet de enige reden is dat mensen voor je kiezen.”

Ooit was ze in Congo voor een bierlancering. Dat was in 2017. Ze keek om zich heen en kon niet anders dan concluderen dat er iets moest veranderen. Emma Kloppert (33) besloot toen dat ze een andere kant op moest bewegen.

Emma Kloppert, oprichter The Green Times

Het is nu 8 jaar later en het roer is omgegooid. Media platform ‘The Green Times’ is opgericht, inmiddels een maand of 4 onderweg. Want, zo stelt Emma, de wereld is toe aan een nieuw geluid over de weg naar een duurzame economie en de rol van ondernemers hierin. LDJ Tech PR gaat met Emma in gesprek om de betekenis van het nieuwe platform te duiden.

Mijn droom is dat kinderen ooit zeggen: ‘Ik wil een plek op The Green Times’. Want dat staat voor een gezond verdienmodel, gecombineerd met verantwoordelijkheid voor de wereld waarin ik leef.

Emma Kloppert

Begin bij het begin. Wat is jouw achtergrond?

“Ik heb politiek gestudeerd in Amsterdam, business en management in Schotland, en ging voor een mooi en herkenbaar merk als Heineken werken in een commerciële functie. Ik volgde ‘het uitgestippelde pad’. Voor een merklancering ging ik naar Congo, en ik zag dat daar grof gezegd zoveel shit aan de hand was. Ik werd weer helemaal wakker geschud.”

“Ik had mijn ‘kindse’ liefde voor natuur weggestopt en kwam in de jong volwassen molen terecht. Ik realiseerde me dat ik een andere kant op moest bewegen. Ik ben duurzaamheidsinitiatieven op gaan zetten bij Heineken, maar dat was niet genoeg. Ik maakte de switch naar het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in rollen rondom duurzaam ondernemerschap.” 

“Ik vond deze beweging zo inspirerend en zo hard groeien, dat ik me afvroeg of media geen sterkere rol konden spelen in het geven van een gezicht hieraan. Ik spaarde €15.000,- en begon met het bouwen van ‘The Green Times’.”

Wat zag je in Congo dat je niet eerder hebt gezien?

“Ik merkte vooral wat het met mij als mens deed. Ik ben nog nooit zo geraakt als toen ik door de straten liep en zag hoe mensen met weinig op zak iets van hun leven proberen te maken. Ze noemen zichzelf ‘The Hustlers’: iedere dag staan ze op om op de meest creatieve manieren iets van de dag te maken.”

“Op een dag regende het bijvoorbeeld heel hard, en een onverharde weg transformeerde tot een soort meer. De volgende dag zag ik dat jongeren een bedrijfje waren gestart om mensen en spullen over het meer heen te tillen. Ter plekke opgezet met tenten en spandoeken. Dat was hun werk voor de komende dagen.”

Impactondernemers. 

“In de puurste vorm. Maar ook in Nederland zie je creativiteit, in combinatie met duurzaamheid, groeien en dat is inspirerend. Want het is gek dat duurzaamheid niet de norm is. We willen toch allemaal een wereld met schone lucht, natuur en gezondheid?”

Ik vroeg me af waarom het verhaal van de duurzame transitie niet sexy verteld kan worden. En van daaruit is The Green Times ontstaan.

Emma Kloppert

“Veel mensen leggen niet de link naar het bedrijfsleven. In de huidige media zie je vooral verhalen over de oude economie. Daarin wordt het verdienen van geld ten koste van mens en wereld op een voetstuk gezet. Ik vroeg me af waarom het verhaal van de duurzame transitie niet sexy verteld kan worden. En van daaruit is The Green Times ontstaan.”

Wanneer kwam je op het idee?

“Ik vond laatst een dagboek terug van toen ik 16 was. Daar stond met kinderhandschrift geschreven: ‘Op een dag heb ik een eigen tijdschrift dat niet over beauty of mode gaat, maar over dingen die er echt toe doen: natuur, cultuur en politiek. Dat dagboek vond ik terug toen ik een jaar geleden mijn baan opzegde. Het zat dus altijd al in mijn achterhoofd, maar ik durfde de stap niet eerder te wagen. Zo’n aanloop kan je heel lang uitstellen met de illusie dat je het gebaande pad moet volgen.”

Je richt je op relatief rustige groei. Wat heeft je doen realiseren dat het niet in sneltreinvaart hoeft?

“Ik heb een aantal jaar geleden een behoorlijke hersenschudding gehad. Ik kon een periode lang heel weinig en dat maakte mijn leven op dat moment heel klein, zowel op sociaal gebied als werk. Maar ik was niet minder gelukkig. Ik realiseerde me dat gezondheid en een eenvoudig leven al genoeg kan zijn. De rest is extra.”

“Daarom heb ik nog geen investeerders aan me verbonden. Ik weet dat The Green Times groot gaat worden, maar ik heb geen haast. De basis is rust. Dat past in de duurzame economie doordat het niet gedreven is door externe prikkels.”

Wat is het geheim van de The Green Times?

“Het gaat om de vorm waarop je een verhaal neerzet. Daarin is bij ons veel ruimte voor menselijkheid. We zoeken naar het verhaal dat iemand ‘achter de inhoud’ vertelt.  Waarom moet iemand lachen of huilen? Wanneer gaat iets fout? Wanneer twijfelt iemand? Wanneer is iemand kwetsbaar? Dat willen we laten zien. We kijken nu naar hoe we actualiteit en nieuwswaarde kunnen toevoegen, want we hebben ons verkeken op het feit dat mensen daar toch naar zoeken.”

Het bereiken van de massa is lastig. Ook voor impactondernemers.

“Het raken van de massa is lastig, want veel mensen denken niet op lange termijn en houden voornamelijk rekening met hun eigen wereld. Een impactondernemer doet er goed aan om te realiseren dat duurzaamheid niet de nummer 1 reden is dat mensen voor je kiezen. Natuurlijk moet je je verhaal goed neerzetten, maar uiteindelijk kiezen mensen ook voor prijs en gemak. Dat moet net zo sterk staan in je communicatie.”

Wanneer ben je impactondernemer?

“Er is geen blauwdruk voor impactondernemen. De kern van het businessmodel moet bijdragen aan een maatschappelijke transitie. Maar de uitvoering kan op verschillende manieren.”

“Wat wel herkenbaar is, is dat we nu zo’n 100 ondernemers gesproken hebben, en we wel de bouwstenen voor de nieuwe economie herkennen. Impactondernemers kijken op vergelijkbare wijze naar groei, investeerders, marketing en communicatie, de bedrijfscultuur en zo meer. Je kunt stellen dat dit de bouwstenen zijn voor het bedrijf van de toekomst. Volg je the Green Times lang genoeg, dan ga je die herkennen en weet je hoe je zelf zo’n bouwsteen op kan zetten.” 

Wat wil je bereiken met The Green Times?

“Toen ik jong was wilde ik zelf in de Quote of in Forbes 30 under 30. Dat was voor mij de definitie van succes. Nu begrijp ik dat succes niet gelijk staat aan geld verdienen, maar veel meer aan impact maken. Mijn droom is dat kinderen ooit zeggen: “Ik wil een plek op The Green Times”. Want dat staat voor een gezond verdienmodel, gecombineerd met verantwoordelijkheid voor de wereld waarin ik leef.”

Jij gaat het wel redden. Maar gaat de duurzame economie het redden?

“Uiteindelijk gaan we naar een duurzame economie, linksom of rechtsom. Als je kijkt naar de ontwikkeling in Europese wetgeving, maar ook de toenemende risicoactoren voor bedrijven, dan is er geen andere weg dan een duurzame economie. Ik weet daarom wel zeker dat de duurzame economie ten grondslag ligt aan alles.”

En partners kunnen via The Green Times mee op de boot.

“We zoeken altijd partners die iets toe te voegen hebben en het liefst weer een andere wereld aanspreken. In ons normale model word je partner voor een of twee jaar, en zetten we een campagne op met goede videoverhalen over thema’s die passen binnen de duurzame economie. Onze tweede pijler is dat we iedere dinsdag een inspirerend ondernemersverhaal lanceren.”

“Daarnaast hebben we een ‘rebelse tak’. Dat zijn onze campagnes om tegen de status quo in te gaan en een statement te maken. Die drie takken hebben gemeen dat ze allemaal bijdragen aan de duurzame economie en de rol van ondernemerschap hierin.”

Welke rol heeft tech en innovatie als aanjager van verandering?

“Iedere bouwsteen van de huidige economie moet worden vervangen door een alternatief. De manier waarop we plastic produceren, beton creëren, energie gebruiken, alles moet anders. Daar heeft tech en innovatie een belangrijke rol in. Maar we moeten niet denken dat het hele probleem met tech en innovatie is opgelost.”

“We hebben een overheid nodig die de kaders schetst, consumenten die de vraag verzorgen en bedrijven die het actief opnemen in hun bedrijfsvoering. Het hele ecosysteem moet aan de slag.”

Wat wil je mensen meegeven?

“Ik weet dat niet iedereen zomaar alles kan laten vallen om de volledige aandacht op duurzaamheid te richten. Maar als je die ruimte wel hebt, hoop ik dat je de verantwoordelijkheid voelt om er iets mee te doen.”

“Dit idee heb ik jaren voor me uit geschoven. Maar uiteindelijk heb ik wat geld bij elkaar gespaard en ben ik zonder investeerders gestart met het opzetten van een platform. Ik kon het niet aan mezelf verkopen om het niet te doen.”

“Dus als je ruimte en het voorrecht hebt om iets bij te kunnen dragen, doe er dan iets mee. En dan hoop ik dat er steeds meer mensen worden aangesproken en het een groter onderdeel wordt binnen de maatschappij.”

Volg @thegreentimes.eu of kijk op www.thegreentimes.eu

Deel dit artikel

Samen sparren over jouw communicatie in tegenwind? Stuur ons een bericht.
Neem contact op →

Meer weten?

Mark van Gemeren

Senior PR Strateeg & Account Director

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.

Stuur een bericht →

Meld je aan voor de LDJ Techwatch

Ontvang maandelijks techupdates die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei.
Aangemeld!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Meld je aan bij LDJ Techwatch

Ontvang updates over techontwikkelingen die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei. Word vandaag nog onderdeel van de community.

Bedankt. Je bent aangemeld!
Oeps, er gaat iets mis.
Cookie-instellingen

Uw privacy is voor ons van groot belang, daarom kunt u ervoor kiezen om bepaalde opslagtypes die niet essentieel zijn voor de werking van de website uit te schakelen. Het blokkeren van deze categorieën kan invloed hebben op uw gebruikservaring op onze site. Meer informatie

Alle cookies accepteren

Deze onderdelen zijn nodig om de website naar behoren te laten functioneren.

Altijd actief

Deze cookies worden ingezet om advertenties aan te bieden die beter aansluiten op uw interesses.

Met deze cookies kan de website keuzes die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waar u zich bevindt) onthouden en zo verbeterde en persoonlijkere functies bieden.

Deze gegevens helpen de beheerder van de website om te begrijpen hoe de website presteert, hoe bezoekers ermee omgaan en of er mogelijk technische problemen zijn.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.